TopHeader NO

Euroflorist – et blomstrende, internasjonalt selskap

Siden starten i 1982 har EuroFlorist formidlet hilsener ved hjelp av blomster. I samarbeid med våre florister gjør vi det enkelt og trygt å glede og gi oppmerksomhet til nære og kjære. Vi arbeider også for å hjelpe floristene i vårt nettverk ved å forenkle deres hverdag og bidra til at de lykkes med sine foretak. Per i dag har vi Europas største nettverk av profesjonelle florister. Sammen hjelper vi deg med å sende blomster hvor som helst, når som helst. Enten det er til andre siden av byen, en annen kant av landet eller på andre siden av kloden. Hovedkontoret har siden starten ligget i Malmø. I dag har vi virksomhet i 12 land med kontorer i Sverige, Nederland, Storbritannia, Tyskland og Frankrike. EuroFlorists historie går over tre tiår. Her er noen av milepælene.

Ingeniøren Peter Jungbeck starter i 1982 Svensk Blomsterförmedling sammen med sin venn og kompanjong Lars Hedberg.  Med sin tekniske bakgrunn har Peter laget et nytt system som gjør det mye enklere for florister å formidle blomster innbyrdes. Snart har Svensk Blomsterförmedling et solid nettverk av florister som sender blomster med bud over hele landet.
Som ekte entreprenører går Peter og Lars inn i virksomheten med hud og hår. De selger sine biler og leiligheter og satser alt på det nye selskapet. Fra et loftsrom i Norra Vallgatan i Malmø holder de kontakten med floristene for å sikre at alle bestillinger og betalinger går gjennom som de skal.
De grunnprinsippene som ble etablert fra starten av – et nært samarbeid med floristene basert på respekt, frivillighet og kreativitet – har ledet virksomheten gjennom alle år.

I 1984 blir Svensk Blomsterförmedling representant for Teleflor International i Sverige. Dermed kan de svenske floristene ta imot bestillinger til hele verden. Samtidig flytter virksomheten til større lokaler i Torggatan i Malmø.

Selskapet oppdager snart at det ikke finnes noe floristnettverk i Norge, og som internasjonalt selskap tas det en beslutning om å starte virksomhet der. Samme år lanseres de populære blomsterkortene, dvs. gavekort som kan brukes som betaling i alle medlemsbutikker. Siden starten er det solgt flere millioner blomsterkort som har gitt glede rundt om i hele Europa.

Svensk Blomsterförmedling slår seg sammen med Blommografen, og det nye selskapet trenger et nytt navn. Navnet skal gjenspeile virksomheten (floristene som leverer vakre blomster), men også selskapets tanker om ekspansjon. Det ender på EuroFlorist.

Når universitetet i Lund holder et seminar om det nye fenomenet ”Internett”, ser Peter raskt mulighetene. EuroFlorist lanserer sin første nettbutikk i august 1995 som et av de første 100 foretakene i verden! Allerede fra starten kan kundene betale med kredittkort på nettstedet, men transaksjonene gjøres via en skotsk bank, ettersom svenske banker på det tidspunktet ikke er villige til å stille opp med kredittkorttjenester for nettbutikker.

Den første tiden kommer det inn ca. 1 ordre om dagen fra nettbutikken; et tall som raskt fordobler seg og som fortsetter å stige for hvert år. Vi er stolte over at vi fortsatt ligger i forkant av utviklingen og at vi tilbyr våre kunder de beste mulighetene for å bestille blomster raskt, enkelt og trygt på nettet.

I løpet av 1990- og 2000-tallet ekspanderer virksomheten raskt ut i Europa. Euroflorist etablerer virksomhet i Danmark (1993), Polen (1996), Tyskland (2001), Østerrike (2002), Nederland (2003), Frankrike (2004) og til slutt Belgia og Luxemburg (2006). Den seneste ekspansjonen gjøres i Storbritannia og Irland gjennom overtakelse av eFlorist 2010, en virksomhet som har levert blomster med bud i Storbritannia siden 1947.
I dag er vi stolte over å ha det største floristnettverket for blomsterformidling utenfor Nord-Amerika med rundt 10 000 medlemmer. Vi er også medlemmer i Teleflor International som omfatter over 54 000 floristmedlemmer. Det gjør at vi kan garantere levering samme dag av friske blomster som er bundet av en fagutdannet florist i bortimot alle verdenshjørner.

I 2005 vinner Euroflorist Microsoft.NET Award for Europas mest moderne e-handelsplattform. På nettsidene kan kundene, foruten å bestille blomster, opprette sin egen adressebok og legge inn påminnelser for å sikre at de aldri glemmer å sende blomster ved viktige begivenheter.

Euroflorist feirer 25 fremgangsrike år sammen med 1500 florister fra nettverket. Det feires med et sprakende blomstershow i Barcelona og de verdenskjente blomsterdekoratørene Gregor Lersch og Klaus Wagener inspirerer med sine blomsterkreasjoner.

I 2010 kjøper Euroflorist varemerket Gift2day for å satse på gavemarkedet, et område som er nært knyttet til blomsterformidling.

I forbindelse med at Euroflorist feirer 30-årsjubileum, tar vi et steg inn i fremtiden med en ny, moderne logo. Den nye logoen representerer det vi gjør – den er både en blomst og en fugl, budbæreren som leverer våre blomster til mottakeren.

Siden starten for 30 år siden har Euroflorist sendt over 41 millioner blomster med bud over hele verden og bidratt til å gjøre minst like mange mennesker glade.
Selv om vi i dag er et fremgangsrikt, internasjonalt selskap, holdes entreprenørskapet fra det lille loftsrommet i Norra Vallgatan fortsatt i hevd. Hver dag streber vi etter å overgå forventningene hos våre kunder og florister, og vi arbeider for å spre glede og varme ved hjelp av blomster – hvor som helst, når som helst.