TopHeader NO

Euroflorist feirer 20år

Euroflorist feirer 20år med e-handel!

I dag er det bortimot umulig å forestille seg en verden uten internett. Nesten alle er påkoblet, noen hele dagen lang enten på jobb eller privat. Men går vi bare 20 år tilbake i tid så var det ikke så vanlig. Bare et fåtall hadde hørt om internett og svært få bedrifter hadde oppdaget e-handel. Blant dem online-pioner Euroflorist. I dag et vellykket selskap innen gavehandelen, og et av verdens største blomsternettverk. I år - sammen med andre Internett-giganter som Amazon og eBay, feirer vi på Euroflorist hele 20 år innen e-handel!

August 1995 lanserte Euroflorist sin første nettbutikk i Sverige. Tidligere administrerende direktør og grunnlegger, Peter Jungbeck, husker: "Det hele startet da jeg leste en artikkel om fenomenet" Internett", så vi gikk på et seminar på Universitetet i Lund. Det handlet egentlig mer om universitetets nettverk, som forresten var veldig tregt. Det tok omtrent ett minutt før du kunne se skjermen. Men vi visste det: dette internettet kan bli veldig interessant for oss, så Jungbeck bestemte seg for å koble Euroflorist på internett.


I begynnelsen var det bare en datamaskin som hadde Internett-tilkobling. Den ble hovedsakelig brukt til å utveksle bestillinger med partnere over hele verden. Bare noen få bestillinger fra nettkunder rullet inn. Peter Jungbeck: "Problemet var ikke websiden; problemet var at det generelt ikke var mange mennesker som var online. Men vi var der, og det er derfor Euroflorist er en av de fem første bedriftene i vår virksomhet med en nettbutikk."
Sakte men sikkert fikk Euroflorist inn flere og flere elektroniske bestillinger. Bare noen få år senere når e-handelen virkelig begynte å ta av, og Valentinsdagen kom, kom det inn hundrevis av bestillinger gjennom websiden. Fredrik Sundberg, en av direktørene i Euroflorist, var der. "Den valentinsdagen ble utgangspunktet. 
Vi var ikke vant til så mange bestillinger, men vi klarte det og det var utrolig morro! "Mens det i dag er Google som er den mest kjente søkemotoren i verden, så var det på den tiden Yahoo og Altavista som var gigantene.

"Det var slik man fant hjemmesiden vår", forklarer Sundberg. "Senere gjorde vi avtaler med portaler, hvor du kunne finne all den informasjonen du trengte. Vi fikk mange klikk derfra. "

Siden begynnelsen har Euroflorist forsøkt å være forut for sin tid, og dette ble etterhvert belønnet. I 2005, 10 år etter den første nettbutikken var live, mottok Euroflorist den prestisjefylte Microsoft.NET-prisen for mest moderne e-handelsplattform i Europa. Foruten å bestille blomsterleveringer, kunne kundene opprette sin egen adressebok og legge inn påminnelser slik at de aldri glemte en bursdag eller andre viktige begivenheter igjen.

I dag er Euroflorist fortsatt en av de mest innovative bedriftene innen e-handel. Konkurrerende i et tøft e-handel marked, lykkes de ved å sette trender istedenfor å følge dem, med omfattende A/B-testing, et ekspertteam dedikert til å gi best mulig service til sine kunder over hele verden og ved å være i forkant av sine konkurrenter.

Euroflorist’s vekst innen e-handelen er konstant. Flere spesialister enn noen gang er ansatt, og bare de siste 12 månedene alene har Online teamet doblet i størrelse.

Grunnlegger Peter Jungbeck kan fortsatt ikke tro hvor fort ting har utviklet seg. "I 1995 kunne vi aldri se for oss at internett ville bli det det er i dag. Dette er hinsides enhver fantasi. Det er bare til å se på alt som har skjedd de siste 10 årene. Vi startet som et floristnettverk og nå er vi en “full online business”. Er ikke det fantastisk? "

Om Euroflorist: 
Takket være deres nettverk av profesjonelle, lokale blomsterbutikker sender Euroflorist blomster rundt om i hele verden. Noe som gjør det enklere enn noensinne for kundene å gjøre venner, familie, kollegaer og kjære lykkelige og husket. Selskapet er representert i 12 europeiske land med kontorer og flere nettbutikker. Hos Euroflorist organiserer over 200 ansatte levering av over 1,8 millioner buketter i året.

Kundservice