Send en blomst!
Siden starten har vi hos EuroFlorist vært engasjert i å hjelpe mennesker med å skape bånd ved hjelp av blomster fra våre profesjonelle blomsterhandlere. Om det er på den andre siden av byen, et annet sted i landet eller et annet sted i verden, rører vi folk med blomster.
EuroFlorists mål har vært å gi kunder i hele Europa, enten det er en privatperson eller en virksomhet, en billig måte å sende blomster til hele verden på. Sammen med sine medlemsflorister jobber EuroFlorist med å være den mest pålitelige og innovative partner i blomsterbransjen. Derfor gjør EuroFlorist det enklere å sende blomster.
EuroFlorists historie
I 1982 grunnla Peter Jungbeck virksomheten for å gi svenske blomsterhandlere et bedre system til bestilling av blomsterforsendelser. Ved hjelp av sin bakgrunn i teknologibransjen ga Jungbeck allerede fra begynnelsen blomsterhandlerne den beste plattform for å utveksle blomsterbestillinger.
I 1990 ble virksomhetens navn endret fra Svensk Blomsterförmedling til EuroFlorist, og Jungbeck påbegynte en utviklingsplan, slik at virksomheten i dag er det største formidlingsnettverk for blomsterhandlere utenfor Nord-Amerika. EuroFlorist tilbyr komplett, landsdekkende service på hvert av de markeder de handler på, for å sikre at alle blomsterbestillinger designes og leveres av en profesjonell blomsterhandler. Virksomheten er også det største bidragsyter av ordre til Teleflor International, som omfatter mer enn 54.000 blomsterhandlere. Derfor kan EuroFlorist tilby levering samme dag av friske blomster, som er designet av en profesjonell blomsterhandler, til nesten alle verdens avkroker.
EuroFlorist har vært en banebryter i bransjen på mange områder. I 1988 oppfant og utviklet virksomheten EuroFlorist BlomsterKortet til bruk som betaling i blomsterbutikker som er medlem hos EuroFlorist. Siden da er det blitt solgt millioner av BlomsterKort i hele Europa – og mange blir fortsatt glade når de åpner en liten konvolutt og finner det vi i dag ganske enkelt kaller gavekort.
I august 1995 grunnla virksomheten sin internettbutikk og var den første virksomhet i Europa til å selge blomster over internett.
Som en veletablert, internasjonal virksomhet har EuroFlorist alltid hatt hovedkontor i Malmø, Sverige. Virksomheten driver forretning over hele Europa med en kombinasjon av å starte lokale nettverk for blomsterforsendelse fra grunnen og å kjøpe opp eksisterende nettverksselskaper for blomsterforsendelse.
EuroFlorist er et ikke-børsnotert aksjeselskap, og dets hovedinvestor er Litorina Kapital, som har hovedsete i Stockholm, Sverige.
Milepæler i EuroFlorists historie omfatter følgende:
1982 Virksomheten ble stiftet i Malmø, Sverige, som Svensk Blomsterförmedling
1988 Utviklet og lanserte BlomsterKort
1988 Etablerte aktiviteter i Norge
1990 Skiftet navn til EuroFlorist
1993 Etablerte aktiviteter i Danmark via selskapsovertagelse
1995 Var banebrytende innenfor online blomsterbestilling på internett i Sverige
1996 Etablerte aktiviteter i Polen
1998 Lanserte annen generasjon av nettbutikk
2001 Etablerte aktiviteter i Tyskland
2001 Lanserte tredje generasjon nettbutikk
2002 Etablerte aktivteter i Østerrike
2003 Ekspanderte til Holland via selskapsovertagelse
2004 Ekspanderte til Frankrike via selskapsovertagelse
2004 Lanserte fjerde generasjon Nettbutikk
2005 Vinner av Microsoft. NET Award for Europas mest moderne platform til e-handel.
2005 Utvidet aktiviteter i Tyskland via selskapsovertagelse
2006 Ekspanderte til Belgia og Luxembourg via selskapsovertagelser
2007 1.500 florister feiret EuroFlorists 25 års jubileum i Barcelona
2008 Ny internettside lanseres med mulighet til sen levering samme dag og mulighet for
tilleggsprodukter
2011 Ny webshop lanseres